مقالات

تغذیه و سرطان

تغذیه و سرطان

در این مقاله قصد داریم با شما پیرامون سرطان صحبت کنیم و سعی کردیم خیلی خلاصه وار نکاتی جمع و جور پیرامون این بیماری ارائه بدیم. در سال ۲۰۱۰ در کل دنیا ۱۰ میلیون نفر به سرطان مبتلا شده بودند و این رقم در سال ۲۰۲۰ به بیست میلیون نفر رسید. پیش بینی میشود در سال ۲۰۴۰ این آمار دو برابر خواهد شد و این عدد به ۴۰ میلیون نفر مبتلا میرسد. اما این رقم در ایران کمی متفاوت است. از هر ۱۰۰ هزار نفر در ایران ۱۵۵ نفر به سرطان مبتلا می شوند. در نگاه کلی شیوع سرطان در ایران، ۵۳ درصد از کل افرادی که به انواع مختلف این بیماری مبتلا می شوند مرد و ۴۷ درصد نیز خانم می باشند. اما شایع ترین سرطان ها در ایران کدام سرطان ها هستند؟
سرطان سینه:
بالاترین میزان ابتلا به انواع مختلف سرطان در ایران سرطان سینه می باشد به طوریکه حدود ۳۳ درصد از کل سرطان های ایران را شامل می شود.
اما به ترتیب در رتبه های بعدی سرطان های پروستات (۱۷ درصد)، پوست (۱۵ درصد)، معده (۱۴ درصد) و سرطان روده (۱۳ درصد) می باشند. آمار ابتلا به انواع مختلف سرطان در کشور ما با سایر نقاط دنیا متفاوت است. یکی از دلایل اصلی تفاوت میزان ابتلا به سرطان به انواع مختلف سرطان در ایران و سایر نقاط دنیا نوع و کیفیت آموزش در پیشگیری از سرطان می باشد، این موضوع در خصوص سرطان سینه از سایر سرطان ها بیشتر مطرح می باشد. در دنیا سرطان ریه شایع ترین سرطان در بین مردها می باشد اما در کشور ما سرطان پروستات در بین مردها بالاترین میزان ابتلا را به خود اختصاص داده است. از دلایل اصلی این تفاوت لایف استایل و عادت های زندگی در بین آقایون کشورمان می باشد.
اما در رابطه با ارتباط تغذیه و جلوگیری از ابتلا به سرطان باید بدانید سبزیجاتی مثل کلم، فلفل و پیاز در صدر جدول سبزیجات پراهمیت در پیشگیری از ابتلا به انواع مختلف سرطان می باشند. از بین میوه های موجود در ایران مرکبات، سیب و موز از جمله مفیدترین میوه ها و همچنین لبنیات کم چرب و پروبیوتیک به خوبی می توانند از شما در مقابل ابتلا به انواع مختلف سرطان ها محافظت نمایند. متخصصین تغذیه پیشنهاد می کنند استفاده از ماهی به طور منظم به دلیل امگا۳ بالا می تواند ایمنی مناسبی به شما در برابر بیماریی هایی نظیر سرطان ببخشد. اما در رابطه با خوراکی های مضر می توان از چربی های اشباع و مواد غذایی شور حاوی قندهای افزودنی مثل چیپس و پفک نام برد. کنسروها، غذاهی سوخته و فست فود نیز از جمله موادغذایی مضر می باشند که استفاده بیش از حد از این موادغذایی می تواند بدن شما را در برابر بیماری های چون سرطان مستعد سازد.
مصرف ویتامین D یکی از راههای اساسی تقویت سیستم ایمنی افراد می باشد. این ویتامین با استفاده از مسیرهای سیگنالینگ به سیستم ایمنی توانایی افتراق سلول سالم و سلول سرطانی را آموزش میدهد. زمانیکه سیستم ایمنی افراد بتواند سلول سرطانی را از سلول سالم تشخیص دهد و این تشخیص در زمان مناسب صورت بپذیرد شانس ابتلا و پیشرفت سرطان بسیار پایین خواهد آمد. اما از دیگر فواید این ویتامین فعال سازی ایمونومدولاتوری می باشد. فرآیندی که سیستم ایمنی را کنترل می کند. در شرح ایمونومدولاتوری می توانیم این نکته را اضافه نماییم هنگامی که سلول های سیستم ایمنی ما آلودگی یا سلول سرطانی را در بدنمان تشخیص می دهند برای مبارزه و سرکوب عفونت یا سلول سرطانی آماده می شوند و نتیجه این آمادگی حمله و از بین بردن هدف مذکور می باشد. اما زمانیکه سلول سرطانی از بدنمان حذف شد فعالیت سیستم ایمنی بر علیه هدف قبلی باید متوقف شود و اگر این اتفاق صورت نپذیرد منجر به بروز پدیده التهاب در بدن میگردد. التهاب در موارد شدید خود نیز باعث بروز عوارض جدی حتی شروع دوباره فعالیت سلول های سرطانی می شود. این توقف عملکرد سیستم ایمنی بعد از پاکسازی عفونت یا سلول سرطانی ایمونومدولاریته نامیده می شود و همانطور که گفته شد ویتامین D به خوبی بدن را برای این شرایط آماده می کند.
در مقاله های آتی در رابطه با اهمیت تغذیه در رابطه با جلوگیری از ابتلا به انواع مختلف سرطان بیشتر صحبت خواهد شد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *