مقالات

افسردگی فصلی و کرونا

افسردگی فصلی و کرونا

بر اساس نوشته‌های کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا، با تغییر فصل، برخی، دچار تغییر جدی در شرایط روانی خود می‌شوند؛ آن‌ها ممکن است که زیاد بخوابند، انرژی کمی داشته باشند و احساس افسردگی کنند؛ معمولاً این نشانه‌ها که می‌توانند جدی هم باشند، با تغییر فصل از بین می‌روند شرایط بیماری در تابستان می‌توانند با اضطراب شدید، همراه باشند. هنوز دلایل دقیق و قطعی افسردگی فصلی مشخص نیست، اما بعضی از دانشمندان تصور می‌کنند که هورمون‌های به خصوصی در زمان‌های معین و مشابهی در هر سال، در مغز تأثیر می گذارند. متخصصین معتقدند که اختلال خلقی فصلی، احتملا به دلیل اینچنین تغییرات هورمونی می‌باشد. افسردگی فصلی معمولاً از دوران جوانی شروع می‌شود و در بین زنان نسبت به مردان شایع تر است. بعضی از افرادی که دچار این اختلال هستند، نشانه‌های کم و نه چندان شدیدی مثل زودرنجی را به همراه خواهند داشت، در حالی که ممکن است سایر افرادی که دچار این اختلال هستند با نشانه‌های بدتر و شدیدتری همراه شوند و در روابط و کارشان اختلال ایجاد شود.
در این دوران با پاندمی کرونا اما قصه کمی پیچیده تر شده است. ارتباطات حضوری کمتر، استرس های ناشی از این بیماری، شنیدن اخبار ناگوار و نامعلوم بودن آینده همه و همه دست در دست هم داده اند تا بر پیچیدگی افسردگی های فصلی بیافزایند.
از مهم ترین علائم افسردگی فصلی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اختلال در خواب، عدم علاقه و اشتیاق در کارها، اختلال در اشتها، عدم تمرکز کافی و بی انگیزگی، احساس افسردگی و افکارخودکشی. تغییر فصل به ویژه در فصول سرد سال شیوع این علائم بیشتر می شود و این امر می تواند به دلیل تغییر ساعت بیولوژیک بدن، کاهش ترشح سروتونین، اختلال در ترشح ملاتونین و عواملی مشابه به وجود بیاید. اگر افسردگی فصلی جدی گرفته نشود و یا در درمان کوتاهی صورت بپذیرد می تواند عواقب ناخوشایندی نظیر اختلال در کار و تحصیل، انزوای اجتماعی، مصرف مواد مخدر و الکل را به همراه داشته باشد. برای مقابله با این مشکل مجموعه ای از راهکارها و درمان ها وجود دارد و فرد مبتلا به این افسردگی می تواند برای بهبود شرایط از این روش ها بهره بجوید.
  • نور درمانی: در کشورهای پیشرفته از نور و لامپ های مخصوصی برای این کار استفاده می کنند اما در کشور ما با توجه به شرایط جغرافیایی مشکل عدم تماس با نور وجود ندارد. برای بهره وری از نور خورشید می توانید صبح زود به مدت ده دقیقه در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید
  • یوگا و مدیتیشن: یکی از مهم ترین و کاربردی ترین روش های درمانی افسردگی فصلی می باشد. با پیگیری و استمرار یوگا و مدیتیشن فرد به صورت اتوماتیک ترک افسردگی را آغاز کرده و حالت های بازگشت به زندگی عادی در فرد پدیدار خواهد شد.
  • تغذیه: سروتونین یکی از مهم ترین هورمون های بدن در غلبه بر افسردگی می باشد. اسیدآمینه تریپتوفان می تواند از کمبود این هورمون در بدن جلوگیری نماید که این اسیدآمینه در موادغذایی مثل کیوی، موز، کاهو و لبنیات موجود می باشد. علاوه بر تریپتوفان مصرف فولیک اسید، منیزیم، امگا۳ و ویتامین B می تواند در جلوگیری از بروز علائم افسردگی و بهبود علائم کمک کند. همچنین ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین های بدن در مقابله با افسردگی می باشد.
  • ورزش: نیم ساعت ورزش حتی در منزل به صورات روزانه تاثیری فوق العاده مثبتی در روحیه و انگیزه شما می گذارد. شروع ورزش کردن مهم است که نیازمند یک تصمیم و یک اراده می باشد و پس از شروع روند تمرینات ورزشی سبک فرد اثرات این کار را کاملا حس خواهد کرد
استفاده از مشاورین و حتی دارو درمانی در مواردی می تواند به بهبود علائم افسردگی کمک شایانی نماید. مهم است بدانیم مشاورین روان درمانی می توانند با توجه به علم روز دنیا با سرعت بیشتری برای مشکلات مختلف ذهنی و روحی پاسخی درخور بیابند.
در مقاله های بعدی پیرامون تاثیرات مثبت استفاده از مشاورین روانشناسی در بهبود کیفیت زندگی بیشتر صحبت خواهیم کرد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *