مقالات

ریزش مو بعد از ابتلا به کرونا

ریزش مو بعد از ابتلا به کرونا

یکی از علائمی که ممکن است در دوران ابتلا و همچنین بعد از بهبودی تجربه کرده باشید ریزش مو می باشد. خیلی از افراد به ویژه خانم ها بعد از ابتلا به کرونا دچار ریزش موی شدید شده و این موضوع به طبع نگرانی هایی را برای آن ها ایجاد کرده است. قبل از شروع بحث لازم است با ساختار مو کمی آشنا شویم:
تارهای مو سه لایه اصلی دارند:
لایه داخلی : مدولا یا مغز مو (medulla) نام این لایه از مو می باشد. جالب است که بدانید فقط افرادی که دارای موهای ضخیم هستند این لایه مو را دارند و افرادی که جنس موهای سرشان نازک است فاقد این لایه از مو هستند. موهای کرکی و موهای بلوند نیز این لایه از مو را ندارند.
لایه میانی : این لایه پوسته، قشر یا کورتکس مو نام دارد. از مهم ترین لایه های تشکیل دهنده مو می باشد و حاوی سلول های مرده، کراتین و رنگدانه ها است. استحکام، ضخامت و انعطاف پذیری مو به دلیل وجود کراتین در این لایه می باشد. لازم به ذکر است ملانین که رنگدانه مو می باشد رنگ مو را تعیین می کند و هر چه میزان ملانین در لایه میانی مو بیشتر باشد رنگ مو نیز تیره تر خواهد بود.
لایه خارجی : این لایه کوتیکول نام دارد که همانند پولک های بدن ماهی می باشد. این لایه خاصیت نفوذ پذیری مو را ایجاد کرده و علت تمیز شدن، چرب شدن و حتی رنگ پذیری موها به دلیل وجود این لایه می باشد. درخشش مو و محافظت از مو بر عهده این لایه و کوتیکول می باشد و آسیب به این لایه باعث آسیب پذیری موها و همچنین ریزش مو خواهد شد.
یک تار مو تا زمان رویش باید سه مرحله متوالی را طی نماید:
  • مرحله رشد
  • مرحله گذر
  • مرحله استراحت
باید بدانید عواملی وجود دارند که باعث می شود یک تار مو زودتر به مرحله استراحت برسند که از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:
بیماری های تب دار و عفونی بیماری های سیستمیک – داروها – استرس – جراحی های سنگین – کاهش وزن ناگهانی – کمبود تغذیه – مشکلات تیروئیدی
همانطور که اشاره شد بیماری های عفونی و تب دار از جمله موارد وارد شدن موها به فاز استراحت می باشند. رفتن به فاز استراحت می تواند ۲ الی ۴ ماه بعد از بهبودی بیمار اتفاق بیفتد و طی ۶ الی ۹ ماه برطرف گردد. علاوه بر بیماری های عفونی، استرس هم می تواند یکی از عوامل ریزش مو است که متاسفانه در این دوران بیش از حد تجربه می کنیم. استرس و شوک شدید می تواند باعث شود ۵۰ درصد از موها  وارد فاز استراحت شوند و این موضوع ریزش موی شدید را به دنبال خواهد داشت. اما در مورد تغذیه هم باید به این نکته اشاره کرد که ویتامین D، کلسیم و روی سه منبع اصلی تغذیه مو می باشند. همچنین کم خونی، مشکلات هورمونی و مشکلات سایکولوژیک (روانی) هم در شروع ریزش مو و افزایش این اتفاق بسیار تاثیرگذار هستند. شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی و آزمایش خون جز اولین موارد تشخیص علت ریزش مو می باشد. اگر علت ریزش مو بیماری کرونا باشد استفاده از مکمل های غذایی و همچنین دوری از استرس با تمرین های ورزشی مانند یوگا می تواند ریزش مو شما را کاهش دهد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *